Normer

((Allt jag skrev nyss försvann, så nu är jag ledsen... Bara att skriva om)). Tryck inte på ctrl+6 tror jaf det var))

 

Nyss (kl 13-17) hade vi den hittils bästa, och längsta, föreläsningen. Föreläsaren heter Eva Reimers och temat var normer.

 

Martinsson, L & Reimers, E (red) (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups

 

Det handlade mest om det som vi alla vet. Hur trångsynta människor är och hur mycket fördommar som flyger omkring och även om man säger att man inte har några fördommar, så är det svårt att hålla det eftersom alla har fördommar av något slag.

 

Vi skapar våra normer, de blir som vi gör dem. Normerna förändras.

(blöö, jag hade skrivit saker som jag inte orkar skriva om igen...)

 

Men vi fick en uppgift. Vi skulle sitta två och två - mittemot varandra - och den ena skulle tolerera (1) och den andra bli tolererad(2). (sen byta)

tex:

1: Jag tolererar att du har blåa ögon.

2: Tack.

1: Jag tolererar att du använder smycken.

2: Tack.

1: Jag tolererar att du Använder kjol.

2: Tack.

 

Det var en fruktansvärd uppgift!

Att tolerera, förnedra, den andre för dess utseende och ta emot "tack" efter "tack", se denne person i ögonen och se ner på den. Fruktansvärt mycket makt ingår i den rollen.

Att bli tolererad, förnedrad, är att bara sitta och vänta på att det ska komma värre och värre saker. Vad säger personen näst? Hur personlig kommer personen bli? Tacka och ta emot vad som än sägs. Usch...

 

 

När vi talade om homosexuelitet så kom vi fram till att man inte ska behöva gå ut med att man är homo.

tex:

Det tisslas och tasslas och går rykten om att en lärare är homo.

Läraren kommer ut, genom att visa sin ring och säga att han har en man, för att slippa allt skitsnack.

 

Men med detta så godtar han normerna eftersom han går ut med att han är homo.

Normen är att vi är hetro, punkt slut. Sexualkunskapen går ut på att det är en man och en kvinna, killarna säger att det är äckligt när de ser ett homosexuellt par (män) men säger senare att de absolut inte skulle bry sig om deras kompis visade sig vara bög "så länge han inte stöter på mig".

Jag undrar hur killar/män kan tycka att det är så jävla äckligt med två män, men tycka att det är hur sexigt som helst med två kvinnor.

 

Sen var det, det där med de som står innanför nomrens gränser. De har alls inga problem och kan inte förstå hur det kan vara så jobbigt!

Som Eva sa: "de behöver inte gå och oro sig om de ska komma ut eller ej, hur ska eleverna/arbetskamraterna/föräldrarna till eleverna ta det?  'vad ska de säga när jag berättar att jag är hetro? kommer de att fortsätta bemöta mig på samma sätt?'" (Jag tänker på hjälp, när de vill att han ska vara homo :p)

 

Det är samma sak med funktionhinder. Eva läste upp en jäklig kul serie som gick ut på att det var handikappanpassat och inga vanliga fick ta del av det.
en man vill gå på bussen.
- tyvärr, endast för funktionshindrade.

en man vill gå på bio.

- tyvärr, endast för funtionshindrade.

en man vill köpa korv och måste böja sig för att nå ner till luckan

- tyvärr, endast för funktionshindrade.

(osv)

den slutade med en bild som skulle föreställa läsaren som sa "vad var det för kul med detta?"

svar: man måste vara funktionshindrad för att fatta

 

Det är precis så det är! Jag kan ju ta mig in överallt eftersom jag inte har ett så grovt handikapp, men min käre permozandra tex.... Den lilla staden Enköping som hon sitter fast i, hur mycket är anpassat där? Det är trångt mellan hyllor och små hissar till nedre/övre plan (om man nu lyckats ta sig in). De flesta fiken är körda. Resturanger och uteställen lika så. Värdelöst.

 

 

Det finns mycket att säga om ämnet normer... Väldigt mycket. 

Folk säger att de inte har några fördommar, men det funkar inte... Alla har fördommar.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Bra skrivet. Sorgligt men sant att alla har fördomar. Det är en knepig värld vi lever i.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback