Trevlig helg och lite tankar

Tack för en underbart trevlig helg alla inblandade! Firande av morfar med (nästan) hela släkten och så kalas hos Martin och Emma för att Martin har fyllt år.

Måndagen kommer bestå av plugg, är ledig och ska skriva ett Paper på strax över 1200 ord. Tisdag och Onsdag kommer bli kanonkul, för då kommer barnen vi har bjudit in för att medverka i vårat sagorum! Onsdag blir det kasnke bio? Torsdag blir väl en ensam kväll för att Joacim är på kör och fredag är inte planerad. I helgen ska Joacim jobba och jag ska på förfest (och för-förfest) med lärarnas nya och gamla fadderister och festerister, där det vankas mat och trevligt sälskap. Jag kommer bara medverka på för och för-förfesten för jag är inte sugen på att gå på kravall. Det är för mycket folk och för dyrt för min smak. Har aldrig fattat det där med inträde.... Betala 60-100 spänn för att få komma in och dricka? Stå i en massa kö hela tiden och inte höra vad folk säger pga för hög musik? Nej tack. Pub is the shit!

om jag inte skrivit det tidigare så har jag och Joacim samlat lkite vuxenpoäng och öppnat gemensamt konto som ska fungera som mat- och räkningskonto. Antagligen kommer det bli lite pengar över varje månad på kontot också, så det kommer bli ett buffertkonto också :)

Jag blir orolig över saker jag läser. Hur ska jag klara av att arbeta med idioter som inte kan klara av att använda sitt sunda förnuft och förstå att man har privata saker av en anledning? Antagligen så är det omtalade bara ett undagtagsfall med shit. Förstår inte.. Tidsbrist? Ointresserade pedagoger?

Annat som surrar i mitt huvud: Nya Lärarutbildningen! Har inte sett allt, men av saker jag hör är jag är både för och mot.
Ta tillbaka "låg- och mellanstatiet". FÖR! Det är ett rejält hopp mellan 1a och 6e klass... 1-3 och 4-6 är ultimat!
Mindre VFU på utbildningen. MOT! Helvete vilka förvirrade nya pedagoger vi skulle få utan VFU! Att man kan körskoleboken utan och innan betyder inte att man kan köra bil!
Intervju för intagning på utbildningen. OSÄKER! Intervju är jag för, men den lär inte vara innan utbildningen börjar. Den bör komma... kanske ett år in i utbildningen, för människor utvecklas! Nu har det gått 1,5 år av min utbildning och jag ser både underbara pedagoger och pedagoger som jag aldrig vill att mina barn ska träffa. Många av de som är underbara fastnade i en spärr för att de inte klarade en salstenta som handlade om begrepp (de är inte borträknade, men de måste vänta ett år innan de får fortsätta studera) och kvar går stolpskott som man önskar vore ett skämt. Jag har även sett folk som har utvecklats otroligt!

Annat som fortfarande irriterar mig: "Oj! Måste man gå en sådan lång utbildning bara för att passa barn?"
Nej... (arg suck) Jag ska inte "passa barn", jag ska bli pedagog! Inte går du till en läkare bara för att han/hon vet hur man känner pulsen eller vet hur man ger en spruta?

Nu är klockan över läggdags igen,
Natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback