Linköpingsstudent

Att plugga på campus Valla och bo i Norrköping har sina för och nackdelar. Fördelen är att man kommer iväg och får nått gjort och sällan kommer försent. Nackdelarna är fler.... Det blir tidiga mornar när man behöver åka bussen som går klockan 7.00 för att man börjar klockan 8 (8.15). Det märks även väl att programmet inte riktigt tänker på oss i Norrköping. Vi kan inte ta cykeln, typ från Ryd, fram och tillbaka till campus för att lämna in arbeten som de promt ska ha utskrivna, liggandes i deras fack senast 17.00 inlämningsdagen. Se detta exempel, som är min utflykt till Linköping idag:
13.20 tar bussen från Norrköping till Linköping
14.00 framme i Linköping, lämnar in rapport och köper kompendium till nästa kurs
14.20 tar bussen från Linköping till Norrköping
15.00 tillbaka i Norrköping.
Hade det tagit längre tid i Linköping så hade man varit tvungen att vänta en timme på nästa buss.

Jag är fortfarande sjukt irriterad över att de inte använder sig av It's learning, vad är detta liksom? Det första vi fick lära oss på universitetet vad hur It's learning funkar eftersom allt går genom detta. Man lämnar in arbeten, hämtar arbeten man ska opponera på, kan ha gruppmappar så hela arbetsgruppen kan få tag på allt och så får man alla uppdateringar från kursansvarig här. Skitbra när man kommit in i det. I två år har allt gått genom It's learning. Sen kommer man till Linköping där It's learning inte används eftersom att lärarna inte har lärt sig det. "Det är så mycket jobb med It's learning, så jobbigt att ladda upp saker och så" sa en av lärarna. Men ursäkta? Det är smidigare att lägga upp nått på It's learning än att bifoga en jäkla massa saker i mail som försvinner i mängden mail i inkorgen. På It's Learning finns allt samlat. Nu får vi vissa saker på mailen och vissa saker i handen. Tappar man bort ett papper, eller lägger det på nått smart ställe man för tillfället glömt, så kan man nu inte bara gå in på It's learning och leta upp det. Nej, nu måste man hitta en klasskamrat som har koll på detta papper. En klasskamrat som gärna ska bo i samma stad och inom några minuters avstånd - inte lätt.

Jag ska fortsätta bråka om detta, var så säkra på det!

Jag har redan nu sjukt svårt för kursansvariga för nästa kurs.
  • otrevligt bemötande när hon får frågor
  • pratar skit om andra lärare
  • otrevlig mot andra studenter när det är hon själv som gör fel
  • är inte den bästa föreläsaren
  • har sjukt lång litteraturlista där litteraturen för tillfället inte känns relevant då...
  • ...hon inte har någon kurshandledning

Kurshandledningen för nya kursen (som jag inte har tittat på än) är ett A4 i punktform, what's up with that? Vad en handledning ska innehålla, som vi just nu inte har en aning om inför nästa kurs, är (enligt mig):
  • vilka moment är obligatoriska
  • vilka moment är examinerande och hur många poäng ligger de på?
  • vad innebär tentorna, hur går det till och vad behandlar de?
  • hur går litteraturseminariumen till? Vad är det vi ska tänka på när vi läser böckerna?
  • vad är litteraturen till för? Vad kommer på tentan?
  • vad är det för uppgifter som ska behandlas under VFU?
Gällande VFU är det en i min grupp som kommer vara borta sista dagarna och har tänkt att då ha VFU på några av de "lediga dagarna" innan planerad VFU... Hon mailar till kursansvarig och ber om information så att hon kan förbereda sig och får typ svaret "uppgiften delas ut på fredagen innan VFU"

Jag har nu kollat den såkallade handledningen och den är inte till mycket hjälp. Någon av mina punkter är besvarade, till viss del i alla fall. Här är en länk för de som är intresserade:
http://www.liu.se/ikk/litt-vet/lararutbildningen-i-litteraturvetenskap/inriktning-svenska-litteratur-och-skola-11-20-p/filarkiv_litt_o_skola/1.227047/kurshandl-9sv221-9sv321-ht10.pdf

Samtal till StuFF is on the way. Ringe, men fick inget svar så nu har jag talat in ett meddelande och får se när jag pratar om detta.

Puh. Massa agrition jag behövde få ur mig, men det är inte slut än.. ;)
Nu ska jag skriva repotage!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback