36+6 = 15 augusti 2011 = lilla skuttan Leia <3

Se där! På natten (söndag till måndag), där efter mitt senaste blogginlägg, fick lillflickan för sig att vattnet skulle gå. Hon kände väl på sig att jag nästan hade den där väskan packad och att söndagen skulle ha varit Joacim sista arbetsdag. Nu tog Joacim två veckors arbete till, så han var kvar i Enköping. Nu blev det ju så att han bara jobbade helgerna istället.

Måndag 15 augusti
~00.30 Somnar
02.00 Kisspause i sovandet. Lägger mig igen.
02.30 Kisspause igen, men det rinner igenom på vägen till toa. Måste vara vatten tänker jag, men det är ju ingen störtflod och det är ju tre veckor kvar! Ringer till Joacim och säger "förlåt om jag förstör dina planer för morgondagen (han skulle till en vän), men jag tror att vattnet gick". Joacim packar sina saker och jag kontaktar Ola för att höra om han kan skjutsa mig. Det kunde han, så jag säger att jag ska ringa upp honom när jag talat med förlossningen.
03.00 En skvätt vatten kommer igen, förstår då att jag har rätt om att det var vatten. Ringer förlossningen och får komma in eftersom jag räknas som "för tidig" med en ynka dag. Inga värkar, men jag är glad över att de säger åt mig att komma och inte att jag ska lägga mig igen. Jag ringer tillbaka till Ola och bekräftar att vi ska åka till förlossningen. Packar klart bb-väskan så gott jag kan och går ut till Ola. Ska ringa Joacim på vägen ut, men Joacim hinner före. Joacim har låst in bilnycklarna i bilen. Hur? Han kom på att han glömde hemnycklarna, så han vände tillbaka till Spånga för att där upptäcka att han inte alls glömt nycklarna. När han kom ut till bilen igen hade den låst sig. Det ska inte gå, då vi har en gammal volvo, där förardörren inte ska gå att låsa utan nyckel (vi har de senaste dagarna sett att den låser sig lite ibland - knasigt).
04.00 Kommer till förlossningen. Bekräftar vattenavgång. Får vara kvar och får ett rum där jag ska försöka få lite sömn. Joacim får guidning av Ola genom telefonen hur han ska tjuva sig in i bilen - med lyckat resultat. Ola är FixarN. Jag påminner om min Latexallergi och och efter ett tag kommer syster tillbaka och säger "det står att du är allergisk mot laktos, men visst sa du latex?". Hurra för felskrivningar!
07.00 börjar få värkar, har inte sovit något.
07.30 öppen 3cm
09.30 Lustgas börjar användas, fungerar fint. Klar i huvudet och får hjälp mot smärtan.
12.00 förlossningspappret säger: "Narkosläkare har svårt att lägga EDA. Två doktorer gör flera försök och lyckas dock efter 9 stick" EDAn funkar bra, för bra. Värkarna stannar upp, öppen 5 cm. För mig, som var helt slut eftersom jag inte sovit, var det en välbehövd pause. Hade inte klarat av dagen utan den, tror jag i efterhand.
14.30 fortfarande öppen 5 cm
16.00 öppen 7cm
16.40 öppen 10cm. förlossningspappret säger: "Krystvärkar".
17.07 förlossningpappret säger: "Fin flicka". Får flickan till bröstet. Tänker "det här skulle jag kunna göra om snart igen"
17.30 Får bedövning för att bli sydd. Påbörjar sylektion.
18.40 Skruttan får åka ner en våning för att få lite extra värme.
19.00 Färdigsydd. Tydligen en bristning av grad två - en krånglig en... Kom in två extra personal (en operationsdoktor) och kikade så att det skulle bli rätt, fick här stoppa så att de inte använde operationshandskarna eftersom det är latex i dem - oj hoppsan, det tänkte de inte på.
20.50 Toalettbesök som resulterar i blodtrycksfall men inget kiss. Tillbaka till sängen och blir tömd - massa kiss (900ml) och kateter ska läggas. När de ska lägga kateter ser jag, eftersom jag (som tur var) var så klar i huvudet, att "det där ser inte latexfritt ut" - *läser* oj hoppsan, det var det visst inte. *Springer iväg och letar latexfritt*
21.45 Latexfri kateter sätts.
22.40 Flyttar från förlossning till bb. Åker ner och hälsar på skruttan som ska spendera natten i värmen.

Kort sagt: själva förlossningsarbetet gick fint och snabbt i slutet, det är allt runt som varit krångligt. I efterhand har jag konstaterat att jag inte grät. Konstigt, då jag alltid gråter till allt på TV. Jag hade väl fullt upp att hålla koll på allt kanske...

Jag hade tänk att ringa till förlossningen i veckan och förvarna om att jag är latexallergiker. Men det hann jag inte. Jag hade även 4 examinartioner den här veckan. 2 på tisdagen, 1 på onsdagen och 1 på fredagen. Jag saknade lite mer än 15hp (man får bara sakna 15 för att få pengar från CSN) så jag var ruskigt nervös nu när jag inte hade hunnit ta igen några poäng. MEN jag fick mitt lån beviljat (fick mail om det i veckan), så jag behövde inte ens skriva och överklaga och berätta om att lillskruttan satte stopp för mina examinationer. Hurra så glad jag blev!

Tisdag 16 augusti

Skruttan får komma upp till bb. Lite amning med amningsnapp, men matar mest med ersättning ur kopp.

Onsdag 17 augusti
Introduceras pumpning. Skruttans gulsotvärde ökar. Vi bestämmer att Joacim ska sova hemma, galet dyrt för honom att soa kvar och vi har inte speciellt långt.

Torsdag 18 augusti
Skruttan är trött och somnar hela tiden när hon kommer till tutten. Gulsoten ökat mer och det bestäms att hon ska sola. Jag har mycket känslor och gråter för att jag inte får i henne mat och får att hon ska sola, fastän jag vet att hon inte får i sig mat för att hon är trygg och somnar hos mig och att solningen kommer göra henne gott. Har haft katetern i de tre dygn som behövs, men bestämmer mig för att behålla den över natten (smidigt då jag har ont och vill slippa springa på toa).

Fredag 19 augusti

Blir av med katetern utan komplikationer, hurra!
Gulsoten har inte ökat, ligger kvar på samma nivå.
Jag tar på mig andra kläder än sjukhusets för första gången sedan inskrivning och går i dubbelt tempo, men fortfarande långsammare än vanligt, nu när katetern är borta.

Lördag 20 augusti
Matar lillan med flaska, uppskattas av henne! Gulsoten har sjunkit och vi får åka hem. Är fruktansvärt öm i stygnen, men allt ser fint ut i alla fall.

Måndag 21 augusti

Skruttan 1v. Återbesök, gulsoten sjunkit massa mer och skruttan börjar bli märkbart piggare.

Söndag 28 augusti
Skruttan 2v, mer och mer vaken. Ammar fortfarande med amningsnapp och får inte något tag utan. Vi har i helgen varit i Enköping och träffat massa folk som vill känna och klämma och titta och säga naaaaw. Lilla fina Leia´sover sig igenom en rad olika famnar och suckar bara över att vi flyttar på henne. Hon trivs även bra i sin barnstol och tycker att vi är dumma som bråkar med henne och tar pause så att hon ska sträcka på sig under resornas gång..

Måndag 29 augusti kl. 1:56
Skruttan och Joacim sover och jag ska lägga mig med dem och vänta in att skruttan ska vakna och vilja ha mat. Hon vaknar var 3-5'e timme och vill ha mat. Annars sover hon mest hela tiden - jättejobbigt ;) Släkten tycker att hon ska vara vaken mer, men jag tycker att hon ska passa på och sova nu när hon känner för det. Nu på kvällen har hon haft ont i magen och varit vaken mycket. Mysigt när hon är vaken, men jag önskar att hon slapp magknaset.

Det kommer bilder när jag har fixat dem till datorn. Fredric ska skicka lite imorgon också.

Leia Viola Norberg <3

Kommentarer
Postat av: Matilda

ah, antligen fick man lasa vad som hande! Kan inte vanta tills jag ar dar och far klamma pa henne! <3

Postat av: emilia

jag är så glad för eran skull, jag önskar jag hade varit med igår och träffat den lilla söta! Men hoppas jag får träffa er och Leia inom snar framtid, ta hand om er! massor med kramar

2011-08-29 @ 23:40:19
URL: http://emiliaviksell.blogg.se/
Postat av: annika

Grattis igen! Tur att du hade huvudet med dig, många tabbar av doktorerna och latexallergin...



Spännande att få se kort på lilla prinsessan! =)

2011-08-31 @ 14:00:17
URL: http://paintpastelprincess.blogg.se/
Postat av: Zandra

Nästan så jag fäller en liten tår. Hon är så söt prinsessan Leia, <3 Hon höll minsann ett fast grep om mitt finger med sin lilla hand <3



Hoppas vi ses snart, igen!



Älskar er! <3

2011-08-31 @ 16:51:21
URL: http://permozandra.blogg.se/
Postat av: Sofia

världens sötaste unge asså! :) <3

2011-09-01 @ 14:35:31
URL: http://sofiarunngren.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback