Babysnack, pojk och flick..

Den mest frågade frågan lyder (i lite olika ordval): "Vet ni vad det är?"
Det är en bäbis, en skrutt. Klart jag är nyfiken på vad det är för en liten skrutt där inne, men det hinner vi upptäcka. Det brukar vara rätt svårt att undgå när graviditeten är över. OCH även om skrutt har snopp eller ej så kan sådant ändra sig med tiden, det vet man aldrig.

Här om dagen köpte vi ett billigt paket med 4 bodies. Det är svårt att hålla sig neutral i sina köp då man typ får välja på
1) Helvit, grön med någon filur, blå med stor båt, blå med massa små båtar
eller
2) Helvit, vit med någon filur, rosa med blommor, vit grund med massa blommor

Jag skulle ha velat ha ett paket med "grundfärger"... Kanske blå, grön, rosa och lila. Eller röd. Med någon filur på om de velat. Jag tycker det är tråkigt att köpa vitt bara för att jag inte vill att det ska vara rosa med blommor eller blått med båtar/bilar. Nu rättar sig antagligen butiker efter mängden, som inte vill att sina söner ska ha rosa (alls?) och att sina döttrar ska ha massa rosa. Jag avskydde rosa som liten och lekte mest med bilar och dinoraurier. Jag ville alltid ha en blå pulka på dagis.
En gravid bekant hade fått tipset, för att veta om det är en flicka eller pojke, att tänka på vad hon drogs till för kläder; kill- eller tjejkläder. Nah, tror inte det... De två första plaggen som jag köpte, innan jag ens var gravid, var en med Star Wars och en med blåa WV-bussar; betyder det att jag alltid kommer få pojkar?
Det är lättare att köpa pojkkläder än flickkläder eftersom en tjej verkar kunna ha vad hon behagar medan en kille har en massa nejnejnej. Jag har sett underbara klänningar som jag inte har köpt, även om jag vet att chansen inte kommer igen... Jag har inga problem med att se att min son hade klänning, inte alls, men det ska vara hans egna beslut. När/om jag får en son kommer det att finnas klänning för honom, valet ska finnas, men jag kommer inte klä honom i klänning bara-för-att. Har pratat med detta med klänning med olika personer, och alla har olika saker att säga. Det är spännande. Någon tycker till exempel att det kan vara okey för sonen att ha klänning hemma, men inte offentligt. Andra skulle aldrig vilja se sin son i klänning. Tydligen så finns det någon bloggerska som klär sin son i allt, beroende på vad hon själv tycker om, oavsett om det tillhör "pojk eller flick".

Det finns mycket och säga... Det är kanske lättare att prata nu, innan det är helt aktuellt. Det återstår att se.

Tankarna till detta (idag alltså) väcktes av att jag nyss satt och klippte röda prislappar från alla miljontals plagg som blivande mormor redan köpt. Jag behöver nog införa ett köpförbud på min kära mor, även om det är billigt. Visst tackar jag och blir generad över hur mycket skrutt får, men att redan ha en blå IKEAkasse med kläder känns lite jobbigt. Och bra. Det är svårt. Det känns bra att vara lite förberedd, men tänk om något går fel? Jag vill inte tänka så, men det är fortfarande ingen självklarhet att det kommer gå bra. Det kommer aldrig att vara en självklarhet, inte ens när skrutt kommit till världen och allt är bra kommer det vara en självklarhet. Det händer så mycket, med och utan förklaringar och andra saker som bara är fel. Tragiskt, men sant.

Skrutt kan komma vilken dag som helst, om vi ser till att vara förberedd, med får gärna stanna kvar ett tag till och mogna till sig. Kläder finns. Bilgrejer finns. Barnvagns finns, men behöver liggdel. Sänggrejer finns, bara sängen som saknas - ska kolla med grannen om vi skulle få av dem, annars kostar det "inget" att svänga förbi och köpa en. Antagligen används den inte så flitigt i början? Skötgrejer finns det lite av. Det är lite småplock som saknas, men inget som är ett måste innan vi har en skrutt i famnen. Eller tills någon dag efter.

Jag har fått för mig att skrutt kommer att komma innan den 5 september, vi får se hur det blir :) Två gravida facebookvänner, som ligger en månad före och en månad efter mig, ska båda få flickor. Det är i alla fall vad de fått höra, men det är ju inte heller säkert. Undrar om skrutt vill vara trendig och är en flicka. Joacim sa för ett tag sedan att han tror det blir en flicka. Jag vet inte vad jag tror.

Imorgon går vi in i vecka 30, jäklar så fort det går! Imorgon ska jag även göra sockerbelastningstest hos barnmorskan. Svepa ett latteglas med sockerlösning, vänta två timmar utan för mycket aktivitet eller sömn och sedan stickas... Hjälp.

Om en timme ska jag tvätta, det är därför jag fixade med babykläderna så att jag kan tvätta dem. Joacim jobbar och jag är dålig på att vara ensam. Tänkte städa supermycket, trött på att vi är dåliga på att ha det fint, vi får la se hur det blir med det. :p

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tkr också att mamma ska få köpförbud, eller läggas in på rehab, hon är barnklädsnarkoman!!

Vet du? Jag tycker att det ska bli en flicka. :D

Och jag ska lära bebisen alla bus jag kan! >:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback